Aangepast zoeken
 

 

Onderwerpen schoolexamen schrijven atheneum 2006 – 2007

 

 

1. Paniek in de wintersportgebieden

 

Al Gore zet zich met zijn reizende ‘Opwarming van de aarde-show’ met hart en ziel in voor de klimaatproblematiek. De film van regisseur David Guggenheim is een aanrader: de klimaatverandering wordt op een pakkende manier in beeld gebracht aan de hand van een populair wetenschappelijke voordracht. En dat is de bevlogen Al Gore wel toevertrouwd. Met zijn show ziet hij over de hele wereld kans een groot publiek te bereiken. Daarmee heeft hij aanzienlijk meer succes dan in de Amerikaanse politiek, waarin het hem niet lukte een sterk milieubeleid van de grond te krijgen.

Hoe is de stand van zaken?

Komt hij op tijd met zijn show of moet het eerst onmogelijk worden nog te wintersporten?

Waar komen zijn ideeën op neer?

Hoe groot is zijn invloed in de Verenigde Staten? En in Europa?

Hoe denken de politieke partijen over zijn ideeën?

Wat vind jij ervan?

Doen wij in Nederland/Europa/de wereld wel genoeg?

 

 

2. Armeense Kwestie

 

Voor de Tweede kamer verkiezingen weigerden de PvdA en het CDA Turkse kandidaten voor de Tweede Kamer omdat zij de Armeense genocide niet erkenden,

D’66 kandidate Fatma Kaya hoefde zich niet uit te spreken over deze zaak en werd met voorkeurstemmen door Turkse landgenoten in de Tweede Kamer gekozen.

Wat zijn de feiten?

Hoe denken de andere partijen over deze kwestie?

Wat is het officiële standpunt van Turkije?

Hoe wordt hier in Armeense kring over gedacht?

Wat vind jijzelf?

 

 

 

3. Ooit zal de scholier een expositie bezoeken

De culturele chipknip voor scholieren moet vanaf schooljaar 2008 / 2009 ingaan. In plaats van de huidige, ingewikkelde CKV-bonnen. Met overheidsgeld naar toneel en dans en een museum. Of duiken de meesten de bioscoop in: gratis naar ‘Pirates of the Carribean’ en daarmee hebben we onze portie cultuur wel gehad?

Moet kunsteducatie aansluiten bij de belevingswereld van de jongeren?

Moeten theater, dans en muziek naar de jongeren toe komen, zoals op Lowlands?

Hoe interesseer je scholieren voor ‘hoge’ cultuur?

Wat is dat trouwens: ‘hoge’ en ‘lage’ cultuur? Hoe zijn de CKV – bonnen tot nu toe gebruikt?

Wat kun je er allemaal mee?

Welk museum spreekt de jeugd nou aan?

Waar ligt jouw interesse?

Welke investering heb je ervoor over?

 

  

4.          Een ideaal

Ons land kent talloze organisaties als Greenpeace, Het Rode kruis, Amnesty International, Unicef Artsen zonder grensen, De vereniging tegen vivisectie, Het Foster Parents Plan etc.

Wat doen deze organisaties? Wat zijn hun doelen?
Hoe zijn ze georganiseerd?
Hoe komen ze aan hun inkomsten?
Wie controleert ze?
Moet de overheid hun taak niet vervullen?
Kom je in het buitenland ook zo veel van deze organisaties tegen?

 

5 “Ik heb ook wat te vertellen!”

 

Martine Delfos heeft onder bovenstaande titel een boek geschreven, dat gaat over communiceren met pubers. Een paar zinnen eruit: “Veel ouders geven het op, het idee van opvoeding als hun kinderen gaan puberen. Ze denken niet op te kunnen tegen de invloed van vrienden en internet.” Of  “Gooi kinderen niet voor de wolven, maar stel grenzen en trotseer de protesten!”

Zijn Nederlandse pubers zelfstandiger geworden?

Willen we de jongeren nog wel de begeleiding geven die ze nodig hebben?

Hoe kom je rond, als het beltegoed al zoveel kost?

Wanneer durf je het ouderlijk huis los te laten?

Waarom zou je iets doen wat je niet kunt? Willen pubers grenzen?

Wat is de invloed van media, als (heel) jongeren ongevraagd alles te zien krijgen?

Hoe is het met de waardering van gehoorzaamheid, eigen verantwoordelijkheid, kennis en mondigheid?

 

6.       De jacht op de uitblinkers is geopend

 

‘Differentiatie’, ‘excellentie’, ‘ambitie’ en ‘selectie’ zijn de sleutelwoorden waarmee de universiteiten studenten willen aanmoedigen. Tenminste, als je de rectores magnifici moet geloven in hun speeches bij de opening van het academisch jaar, afgelopen september. Masterclasses, honours- en plusprogramma’s, pre-university colleges: de meeste universiteiten proberen talenten zich duidelijk te laten onderscheiden. Volgens het Leids universitair weekblad Mare neemt tweederde van de studenten vooralsnog “genoegen met een zesje.”

Welke inspanningen vragen de universiteiten van de studenten?

Welke selectie is er aan de poort en na het eerste jaar?

Welke kansen zijn er voor de talenten?

En wat als studenten niet goed kunnen meekomen?

Welke standpunten neemt bijv. de studentenbond ISO in?

En wat wil de overheid?

Hoe is onze positie internationaal?

Waar blinken we in uit en wat moeten we uit het buitenland halen?

 

 

hit counter html code