header



 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De zakelijke brief en e-mail

In veel beroepen, maar ook als student is het belangrijk dat je een goede zakelijke brief of e-mail kunt schrijven.
Van belang bij een zakelijke brief is dat je allerlei gegevens precies noteert. Adres van geadresseerde en afzender, datum en bijlagen bijvoorbeeld moeten kloppen. Ook moet je brief of e-mail een duidelijke indeling hebben.
Een zakelijke brief is formeler geschreven dan een persoonlijke brief en moet aantrekkelijk en in  goed Nederlands geschreven zijn.

We behandelen in deze module de klachtenbrief, motivatiebrief  sollicitatiebrief + CV en ingezonden brief.

Opdrachten  

 

Een veel gebruikte indeling van de zakelijke brief vind je hieronder:

 

Afzender

Als afzender vermeld je je naam adres, telefoonnummer en e-mailadres
voorbeeld
F. van de Markt
Hoofdstraat 26
Wageningen
Telefoon 026-5707202
vdmarkt@planet.nl

Dagtekening

Plaats + datum
voorbeeld
Wageningen, 26 oktober 2014

Geadresseerde

Naam van degene aan wie je schrijft + adres
voorbeeld
Aan Bol.com/ Aan de heer Bol
afdeling verkoop/hoofd afdeling verkoop
Keulsekade 189
3534 AC Utrecht

Betreft

Achter betreft staat een dubbel punt en daarna volgt de vermelding van het onderwerp.
voorbeeld
Betreft: klacht over iPAD

Aanspreking

voorbeeld
Geachte heer/mevrouw,
Geacht heer Bol,

1e alinea

Je begint deze alinea met een hoofdletter. Je geeft aan waarom je de brief schrijft. Begin je brief niet met 'ik'.

2e  en volgende alinea's

In deze alinea kom je met een klacht, mededeling, verzoek of bedankje.

Slotalinea

Je geeft nogmaals aan wat je verwacht of bedankt vast voor de moeite.

Afsluiting en ondertekening

voorbeeld
Met vriendelijke groet/Hoogachtend,

G. Jansen

Bijlage(n)

voorbeeld
Bijlage: Aankoopbon iPAD
Bijlage: 1

Zie ook voorbeeld 2

In het Engels

Oefening onderdelen brief
 

 

Verschil zakelijke brief en zakelijk e-mail

De inhoud van een zakelijke brief is hetzelfde als bij de zakelijk e-mail, maar de indeling is iets anders.

  • Bij een e-mail zet je de afzender onder de ondertekening.

  • Je zet geen gegevens van de geadresseerde in de e-mail.

  • De  betreft -regel wordt vervangen door de onderwerpregel.

  • Er staat geen ondertekening onder de e-mail.

  • De regel voor bijlage(n) is vervangen door een regel boven de e-mail waar staat wat voor een documenten  (attachment(s), je hebt bijgevoegd.


Schematisch:

Van:
Aan:
CC:
Onderwerp:

ExtraNederlands [contact@extranederlands.nl]            Verzonden: ma 14-7-2014 13:30
Henk Fabricius  [h.fabricius@planet.nl
personen aan wie je een kopie hebt verzonden
bevestiging abonnement

Bijgevoegd

voorbeeld:
aankoopbon
 

Dagtekening

Plaats + datum
voorbeeld
Wageningen, 26 oktober 2014

Aanspreking

voorbeeld
Geachte heer/mevrouw,
Geacht heer Bol,

1e alinea

Je begint deze alinea met een hoofdletter. Je geeft aan waarom je de brief schrijft. Begin je brief niet met 'ik'.

2e  en volgende alinea's

In deze alinea kom je met een klacht, mededeling, verzoek of bedankje.

Slotalinea

Je geeft nogmaals aan wat je verwacht of bedankt vast voor de moeite.

Afsluiting

voorbeeld
Met vriendelijke groet/Hoogachtend,
G. Jansen

 


 
 

referentieniveau

3F

 

Handige links